ATI vs Nvidia


Pada awal grafik PC menggunakan 3D card seperti Nvidia RIVA 128 dan TNT2 Rage dan ATI Rage 128. Tetapi ia adalah Nvidia yang presaged GPU moden atau Unit Pemprosesan Grafik dengan GeForce besar 256 pada tahun 1999. Ia adalah cip grafik pertama dengan mengubah perkakasan dan keupayaan terpantas.


ATI balas pada tahun 2000 dengan kad grafik Radeon. Semenjak itu, generasi berturut-turut GeForce dan Radeon GPUs telah leapfrogging antara satu sama lain dalam perlumbaan untuk grafik terbaik. Nvidia mempunyai kelebihan awal dengan GeForce, GeForce 2, GeForce 3 dan GeForce 4 dikatakan mempunyai kelebihan berbanding ATI Radeon, Radeon 7500 dan Radeon 8500.


Tetapi pada tahun 2002 ATI bertukar jadual dengan Pro Radeon menggerunkan 9700. GPU pertama dengan shaders sepenuhnya diprogramkan, Pro 9700 secara besar-besaran yang lebih berkuasa daripada mana-mana cip grafik sebelum. Ia mengambil masa sehingga awal tahun 2003 untuk Nvidia untuk bertindak balas tetapi malang GeForce 5800 Ultra, GPUnya tidak tahan sehingga jangkaan (warranty).


Nvidia kembali pada setahun kemudian dengan siri GeForce 6800. Satu kebaikan dibalas kebaikan tercetus dengan ATI serta Nvidia mencapai kelebihan yang jelas. Ia adalah dalam tempoh ini bahawa Nvidia memperkenalkan revolusioner multi-GPU SLI teknologi dan ATI balas dengan platform crossfire copycat. Hanya sedikita yang membandingkan mereka.


Mengikut admin, for gaming lebih kepada ATI dan for designing lebih kepada Nvdia. Laptop-laptop yang menggunakan Nvidia, dia mempunyai link dengan Intel-graphich. Sekiranya laptop itu dalam mode biasa, ia akan menggunakan Intel-graphic (lebih menjimatkan bateri semasa menggunakannya), dan apabila software game or graphic running, ia akan tukarkan kepada Nvidia graphic.


Berbanding laptop yang menggunakan ATI, ia berterusan menggunakan ATI graphic tanpa switching (bateri guna lebih sikit). Tapi masing-masing ada pro-and-cons. Kalau nak tahu, comment. Nati admin bgtau ape dia pro-and-consNya
I Luv Laptop facebook fan page here, I Luv Laptop FB
IP