Apa yg baru dengan windows 8?



Windows 8 adalah codename untuk versi seterusnya komputer sistem operasi Microsoft Windows selepas Windows 7. Ia telah banyak perubahan dari versi sebelumnya. Secara khususnya ia menambahkan sokongan untuk mikropemproses ARM tambahan kepada mikropemproses x86 yang sebelum ini disokong dari Intel dan AMD . Metro-antara muka gaya baru telah ditambah yang telah direka untuk input skrin sentuh Selain tetikus, papan kekunci, dan input pen. Versi pelayan adalah nama kod Windows Server 8.Ia akan dikeluarkan pada akhir tahun 2012





Windows 8 akan mengandungi antara muka pengguna baru yang berdasarkan bahasa reka bentuk Microsoft dinamakan Metro. Dengan perubahan yang baru, Start Menu digantikan untuk Skrin Mula yang baru, dan mengemaskini title, sama seperti telefon bimbit Windows. Metro boleh dimatikan dalam tetapan Registry Windows. Kaedah pengesahan yang baru membolehkan pengguna untuk lakaran di tiga tempat yang berbeza ke atas gambar untuk login, dan bukannya menaip kata laluan. Windows Explorer kini serupa dengan yang digunakan dalam aplikasi Microsoft Office. Satu lagi ciri yang dijangka akan diperkenalkan dalam Windows 8 berasal USB 3,0 sokongan, tanpa perlu memuatkan driver.

Windows 8 akan datang dengan Windows Store, pasaran dalam talian untuk membeli, menjual, dan permohonan pengiklanan. Windows 8 boleh dijalankan dari  USB disambungkan. Ciri ini dipanggil Windows To Go. Ia bertujuan untuk pentadbir perusahaan untuk menyediakan pengguna dengan imej Windows 8 yang mencerminkan desktop korporat; harga dan butir-butir pelesenan tidak dibincangkan apabila ciri tersebut telah diumumkan. WTG tidak termasuk dalam Windows 8 preview. Windows To Go membolehkan pengguna untuk boot dan jalankan Windows di mana-mana Windows 7 atau Windows 8 komputer yang mampu.

Windows 8 akan menyokong monitor pelbagai dengan keupayaan baru untuk bahasa paparan imej latar belakang yang berbeza pada setiap paparan dan bar tugas yang disesuaikan pada setiap pameran yang berkaitan.


Preview Pemaju datang dengan dua fungsi-fungsi baru pemulihan. Refresh dan Reset, yang kedua-duanya menjadikan lengkap memulihkan lebih mudah daripada pemasangan semula. Bekas menyimpan tetapan dan fail pengguna tidak terjejas dan hanya membalikkan semua perubahan kepada fail-fail Windows ke keadaan asal mereka di samping menghapuskan semua program dan aplikasi yang dipasang. Memadam kemudian semua fail dan berkesan semula memasang Windows, tetapi tanpa apa-apa input pengguna tambahan seperti bersetuju dengan perjanjian lesen atau memilih cakera keras(hardisk) yang diperlukan. Selepas reset selesai, pengguna akan diminta untuk kunci produk dan kemudian akan terus ke akaun penciptaan.

Satu perubahan besar bahawa akaun pengguna tidak perlu tempatan sahaja (atau dari domain Direktori Aktif) lagi tetapi boleh dikaitkan sehingga ID Windows Live. Ini mempunyai kelebihan yang pengguna tidak akan kehilangan tetapan mereka kerana mereka bergerak dari komputer rumah mereka untuk komputer riba kerja mereka atau mana-mana komputer lain yang juga menggunakan Windows 8.


Lain-lain ciri-ciri baru termasuk skrin Selamat Datang yang baru, model baru packed dipanggil AppX yang berasaskan pada Silverlight, dan Pembungkusan Konvensyen Open, serta persekitaran secara automatik menyesuaikan warna tetingkap patut wallpaper
Terdapat juga Kerry "Immersive" versi Internet Explorer, dengan menggunakan Metro berasaskan antara muka pengguna yang sama versi mudah alih Internet Explorer 9. Versi Immersive Internet Explorer 10 tidak menyokong plugin ActiveX, untuk menjadi pelayar sahaja HTML5. Versi Desktop daripada IE10 sememangnya menyokong ActiveX plugin.

Sebuah "Boot Hibrid" yang menggunakan "fungsi hibernasi maju" pada penutupan untuk membenarkan kali lebih cepat permulaan.

Versi baru Task Manager dengan antara muka pengguna yang direka bentuk semula juga hadir dalam versi sebelum melepaskan Windows 8

credit to : wikipedia
I Luv Laptop facebook fan page here, I Luv Laptop FB
IP