Knp dah guna OS 64-bit tp RAM support 3GB jgk?

Windows 7 Pro, Ultimate And Home Premium 64-bit Shows 3GB Ram Instead Of 4GB
Beli 64-bit Windows 7 Profesional, Ultimate atau Home dengan 4GB RAM tetapi sistem tersebut hanya menggunakan 3GB. RAM adalah 4.00GB tetapi hanya 3,00 GB boleh digunakan, mengapa? Adakah ini satu masalah hanya 32-bit? Atau, versi 64-bit Windows 7 x support hbis RAM. Contoh pasang RAM 8GB tp support 7.1GB?



Ok... ni caranya... maybe masalah BIOS setup x kena
Windows 7 Pro, Ultimate And Home Premium 64-bit Shows 3GB Ram Instead Of 4GB
Jawapan 1: Jumlah memori yang boleh digunakan tidak pada jumlah yang tepat. RAM adalah amaun yang dikira mengikut jumlah fizikal memori tolak "perkakasan reserved" . Memori perkakasan simpanan biasanya  reserved atas video card atau graphic card (Nvidia or ATI). Untuk meningkatkan saiz memori korang, semua yang anda perlu lakukan adalah mengurangkan 'Share Memory Size'.

Windows 7 Pro, Ultimate And Home Premium 64-bit Shows 3GB Ram Instead Of 4GB
Jawapan 2: Jika laptop korang ada graphic card seperti ATI atau Nvidia  tetapi ia masih menunjukkan kurang daripada 4GB memori, ini boleh jadi masalah BIOS. Dalam kebanyakan kes, motherboard untuk menyokong "Memory Remap" untuk setting semula RAM apabila RAM baru dipasang.




Jika masalah korang masih berterusan, ia mungkin boleh menjadi satu isu configurasi, tidak banyak isu perisian oleh Microsoft. Pengurangan dalam RAM yang ada bergantung kepada konfigurasi yang berikut:


  • Keupayaan motherboard untuk mengendalikan RAM (mengemaskini BIOS anda)[jenis motherboard la]
  • Versi Sistem BIOS dan tetapan tidak sama
  • Versi Windows 7 yang dipasang (Sebagai contoh, Windows 7 Edisi Starter hanya menyokong 2 GB memori yang dipasang.)


Admin nasihat kan, masa beli LAPTOP... tanya tokey kedai RAM dpt support sampai Berapa GB? @ tambah terus RAM... Jangan tertipu dengan ayat2 sales man!!!
I Luv Laptop facebook fan page here, I Luv Laptop FB
IP